Senaste artiklar om fridykning:
Om lung-squeeze
(engelska)

Hur farligt är No-limit (eng)
Quiz
Har du fattat avancerad fridykning?
Handikapp-fridykning (eng)
Sport Psykologi (eng)

Urval av artiklar:
En vild delfin

VM på Bahamas
- Oj nu är det djupt
Fysiologin bakom fridykning
Instruktionsmanual

Film om fridykning

© Fridykning.se (texter och bilder)

Kommande arrangemang:
Avancerat ApneaLäger
27 juni - 3 juli
2016 fridykningsläger
13-19 juni
Kurser hela sommaren

Kurs / utbildning i fridykning:

- Sverige
- Studentregister



Annat:
- Om fridykning - Nyheter
- Internationellt Forum
- Världsranking - Svenska rekord
- Se videos om fridykning
- Artiklar arkiv - Säker fridykning
- Utrustning - fridykningsfysiologi
-
Pressfoton - Platser att fridyka på

Vilka är FSE



Fridykning, egentligen all aktivitet som sker under vattnet på ett andetag, men även om sysselsättningar som: konstsim, uv-rugby, fri uppstigning, snorkling e t c innehåller kortare besök under ytan, så menar vi nog att fridykning handlar om lite längre och djupare besök under ytan.
Alla har någon relation till vattnet, vi dras till det, om så bara för att titta på det, andra längtar efter att hoppa i och kanske dyka ner, för havsytan är bara taket till en annan värld, en värld som upptar 70% av planetens yta.

Vi har en kort stund här på jorden och det som tillfredsställer oss mest är att lära oss saker, att känna stolthet och självförtroende över en färdighet. När vi lär oss något som vi kan tjäna pengar på, ja då kallar vi det utbildning (eller arbete, för er som har lyckan att ha ett jobb där ni fortfarande lär er nya saker). Om vi lär oss för vårt nöjes skull, då kallar vi det en fritidssysselsättning. Men sanningen är den att vi bara är en person, den självkänsla vi bygger upp med hjälp av en hobby, den känslan berikar oss när vi senare är på jobbet, likväl som ett jobb som inte utmanar oss eller skänker oss stunder av lust, kommer sakta att bryta ner vår självkänsla. Många använder fritidssysselsättningar för att glömma jobbet, eller som ett sätt hämta tillbaka livslust. Men de egenskaper vi behöver för att bli duktiga på något är ofta desamma i alla hobbies och alla arbetsuppgifter: målmedvetenhet, energi, lust, noggrannhet, avslappning, koncentration, självförtroende, kroppsuppfattning och ibland t o m mod och fantasi. Allt detta tränar vi när vi tränar fridykning.

Vilka hobbies vi har hänger ofta på ren slump: vart föräldrarna körde oss när vi var unga, en affisch vi såg, en kamrat som övertalade oss. Eller oftast för att det var enkelt att göra: det fanns en gymnastiksal nära, en fotbollsplan alldeles intill, en duktig tränare som inspirerade.
Men att hitta andra fridykare är inte lätt, det är ett exklusivt sällskap utspritt på jorden.

Vissa som upptäcker fridykning känner att de ”hittar hem”. Hur kan man inte vara intresserad av vatten när det finns så mycket av det? De vill göra något som griper tag i dem på alla plan, utmanar hela deras personlighet. De har sökt något som innehåller en naturupplevelse och som har en dos äventyrlighet. De har en dragning till vatten (och ibland t o m en rädsla som de vill gå emot). Ofta en fascination av djurlivet under ytan. De känner att fridykning är en sysselsättning som kräver mental närvaro och som inte handlar om att bli snabbare starkare, utan om att slappna av och känna efter. Havet och andhållning både kräver, och med tiden ger oss allt detta. Och den bästa gåvan efter en bättre kroppsuppfattning är hälsa. När du börjar intressera dig för syret i din kropp, är ett hälsosammare liv ett naturligt steg.
Det finns frihet i vattnet, samtidigt som det begränsar, men det är just begränsningarna som utmanar oss och får oss att växa. Och att lära sig hålla andan, ger fantastiska bi effekter som berikar alla aspekter av ditt liv. Ingen är född till att bli bra fridykare, det krävs inga speciella lungor, det handlar om träning, i början enkla tricks som tar dig längre än du trodde, senare smart träning som fokuserar på just din svaga länk. Vi är alla olika, att möta havet och den egna kroppen enligt standardiserad utbildning kan vara ineffektivt och minska lusten.

Det börjar ofta med snorkling, sedan, för dem som inte accepterar begränsningen, kommer lusten att flytta fram gränserna. En fritidssysselsättning, en hobby, kanske något som mest inträffar på semestern, för andra en sport de tränar flera gånger varje vecka. Är det farligt? Ja. Om man gör fel så finns det risker, de vanligaste är att pressa sig nära sin förmåga ensam, eller bland folk som inte vet vad man gör, och kanske få för sig att hyperventilera innan ett dyk – vilket kan leda till att andningsreflexen skjuts fram så långt att du svimmar innan du ens får för dig att vilja andas.
Rädsla och stress kan hanteras. Det handlar om metoder för andningen och hur du tänker. Attityd till allt du gör påverkar din hälsa. Och hälsa börjar i tanken eftersom kropp och tanke påverkar varandra. Idrottspsykologi och medicinsk forskning har bevisat detta.
Hur du äter, tänker, tar på dig strumporna, lyssnar – allt påverkar hur din kropp långsiktigt kommer att må. Att allt påverkar en kan verka stressande, men är samtidigt en möjlighet att ALLTID öva sig med mental träning. Hur du tänker kan göra dig sjuk, såväl som frisk. Har du tänkt dig ha en fungerande och modig kropp om 10 och 20 år, ja då är det dags att börja förbereda sig nu.
Visualisering, affirmationer, koncentrationsövningar, avslappning . Fridykning hos FSE innehåller allt detta. Det finns i de kroppsliga övningarna, det finns i dykningen.

Den här sidan tillhör föreningen Fridykning.se som satt sig för att ordna utfärder, föredrag, nyhetsutskick, hemsida, tävlingar och kurser inom avancerad fridykning. Och med avancerad menar vi just den gränsen där du inte tror att du kan mer, och vi däremot vet att du kan, om du dyker med oss.